ilona.worksilla uskotaan joustavuuteen jatkossakin – suurin osa työntekijöistä työskentelee täysin etänä

Koronaviruspandemiasta johtuva valtakunnallinen etätyösuositus päättyi 15.10.2021, mutta ilona.worksilla työskentely jatkuu suurimmalla osalla työntekijöistä edelleen etänä. Pandemia muutti työtapojamme maailmanlaajuisesti ja osassa yrityksistä on nyt siirrytty hybridiaikaan.

Etätyösuositus on päättynyt ja paluu työpaikoille on taas mahdollista. ilona.worksilla uskotaan joustavuuteen myös pandemian jälkeenkin ja työntekijöillä on vapaus valita, työskentelevätkö he etänä vai toimistolla.

Tällä hetkellä suurin osa ilona.worksin työntekijöistä työskentelee täysin etänä ja osa taas tekee välillä töitä myös toimistolla. Yhtiön toimisto sijaitsee Helsingissä, mutta etätyöskentely on mahdollistanut myös työntekijöiden palkkaamisen muistakin kaupungeista, kun työmatkoja ei tarvitse enää miettiä.

Pandemia-aikana ilona.worksilaiset tottuivat tekemään töitä paikasta riippumattomasti niin kotona kuin mökilläkin. Viikottaiset tiimipalaverit on pidetty pitkään Google Meetin välityksellä ja ne toteutetaan jatkossakin hybridinä, eli niihin voi osallistua joko paikan päällä toimistolla tai videoyhteydellä etänä.

– Raju muutos työskentelytapoihin toi paljon vapautta työntekoon, mutta samaan aikaan jäin kaipaamaan toimiston hyviä puolia. Tulevaisuudessa joustava hybridimalli on varmasti itselleni sopivin vaihtoehto, jolloin pystyy etänä tekemään keskittymistä vaativat työtehtävät ja toimistolla taas keskittymään yhdessä tekemiseen, kommentoi ilona.worksin toimitusjohtaja Axel Lindell.

ilona.worksilaisten vinkit etätyöskentelyyn

ilona.worksilla joustavuus näkee myös työajoissa, sillä jokainen voi itse suunnitella työpäiviensä aikataulun. Yrittäjyyden asiantuntijat Carl Aminoff ja Lassi Kousa listaavat etätyöskentelyn parhaiksi puoliksi juurikin työaikojen joustavuuden sekä vapauden valita, missä haluaa työskennellä.

– Omasta mielestäni etätyön tuoma joustavuus työaikoihin on isoin etu. Jatkuva työrauha sekä ajan säästyminen siitä, kun ei ole työmatkoja on myös mukavaa, kertoo Aminoff.

– Etänä on mahdollisuus ja vapaus tehdä työtä ihan missä vaan. Se on ehkä parasta, lisää Kousa.

Etätyöskentelyssä on useita hyviä puolia, mutta siinä on myös omat haasteensa. Kun töitä tehdään kotona, työstä voi olla vaikeampaa irrottautua ja työpäivä saattaa venähtää.

– Etätyöskentelyssä kannattaa ottaa huomioon, että erottaa työn ja vapaa-ajan. Jos mahdollista niin tekee työtä vaikka toisessa huoneessa, missä muuten viettää aikaa. Käytännön asioista tulee mieleen että ergonomiasta kannattaa pitää huolta, sanoo Kousa.

Markkinointikoordinaattorina työskentelevä Henna Kankainen tunnistaa myös nämä haasteet ja kertoo, mitkä asiat hänellä ovat toimineet.

– Alkuun etätyöskentely vaati vähän totuttelua, mutta kun löysin minulle sopivat työtavat, aloin tykkäämään siitä. Pyrin aina suunnittelemaan työpäiväni sisällön tarkkaan. Kun olen suunnitellut etukäteen työpäiväni aikataulun sekä tauot, tulee taukoja pidettyä tarpeeksi ja työpäivä ei venähdä liian pitkäksi. Kun lopetan työt, lähden yleensä heti koiran kanssa ulos ja se on minulle hyvä tapa vaihtaa vapaalle, kertoo Kankainen.

Axel Lindell, Toimitusjohtaja, axel.lindell@ilona.works, +358 41 5446022

Ilona.works Finland Oy

ilona.works on yrittäjälle sitä mitä Hotels.com on matkustajalle – helppoutta, valinnanvaraa ja nykyaikaa. Voit perustaa yrityksen digitaalisesti sekä verrata ja ostaa yrittämisen palvelut mm. kirjanpidosta maksupäätteisiin – ajasta ja paikasta riippumatta. Yhtiö on täysin suomalaisessa omistuksessa sekä saanut arvostetun Avainlippu-merkin. www.ilona.works